Blog
Employer branding – bitka za talente
Sve veći broj kompanija u poslednje vreme ima pred sobom izazov kako privući i zadržati najbolje zaposlene i upustili su se u tržišnu bitku za talente. Veliki deo ovih kompanija do sada je uglavnom svoje poslovne strategije zasnivao na privlačenju i zadržavanju svojih kupaca i klijenata. Od nedavno ovim tradicionalnim strategijama privlačenja i zadržavanja kupaca i klijenata je prednost počeo oduzimati Employer branding. Stretegije privlačenja klijenata teško možemo razvijati bez kvalitetnih zaposlenih.
S ograničenim brojem pojedinaca koji su dostupni na tržištu rada i s kojima možete ostvariti svoje poslovne ciljeve važno je izdvojiti se od konkurencije i u segmentu odnosa prema zaposlenima. U vremenu društvenih mreža i lako dostupnih informacija reputacija kompanije i njeni pokazatelji kandidatima su dostupni više nego ikada pre i igraju važnu ulogu u donošenju odluke da li će postati i ostati deo nekog kolektiva.
Šta je Employer branding?
Employer branding u svojoj definiciji predstavlja pristup u komunikaciji kompanijskih vrednosti, organizacione kulture i klime sa ciljem pronalaženja i zadržavanja zaposlenih koji se uklapaju u predviđeni set kompanijskih vrednosti i organizacione kulture.
Verovatno ćete u nekim člancima i literaturi pronaći različite definicije koje upućuju da employer branding predstavlja način komunikacije i promovisanja kompanije kao poželjnog poslodavca. Employer branding je zapravo mnogo više, taktike komunikacije i promocije su samo jedan od alata koji koristimo u razvoju employer brenda.
Koje koristi možemo imati od Employer branding-a?
Istraživanje kompanije LinkedIn o efektima employer branding došlo je do sledećih rezultata koji objašnjavaju važnost ulaganja u brend poslodavca:
- 84% zaposlenih smatra da je važna reputacija poslodavca kod kojeg se prijavljuju za posao;
- Jak employer branding može smanjiti troškove regrutacije i selekcije za 50%;
- Dobar employer branding donosi veću atraktivnost poslodavca za nove zaposlene;
- Uočen je veći stepen motivacije zaposlenih i povezanosti sa organizacionim vrednostima i kulturom kompanije kod kompanija koje poseduju visok stepen razvijenosti brend;
- Smanjeni su troškovi povezani sa zapošljavanjem i zadržavanjem postojećih zaposlenih;
- Zaposleni počinju promovisati brend poželjnog poslodavca što dovodi do lakšeg pristupa novim kandidatima.
Kako razviti strategiju poželjnog poslodavca?
- Istražite trenutnu percepciju kompanijskog brenda kao poslodavca
Istraživanje trenutne percepcije poželjno je uraditi na osnovu više izvora sa što relevantnijim i novijim podacima uključujući ocene vas kao poslodavca na sajtovima za zapošljavanje i forumima, društvenim mrežama, objave u medijima, zapisnicima sa izlaznih intervjua, zapisnicima za kvartalnih i godišnjih razgovora sa zaposlenima. Svakako je poželjno da uradite i istraživanje izvan kompanije razgovarajući sa zaposlenima sličnih ili konkurentskih kompanija kako biste lakše interpretacije podataka.
- Kreirajte „employee person-u“ – profil vašeg zaposlenog
Ko je vaš idealni kandidat ili zaposleni? Bez ove informacije nije moguće dalje razvijati strategiju brendiranja poslodavca. Definišite njihove glave osobine, šta ih motiviše, gde traže informacije, šta žele od svog posla i karijere. Ovo su samo neki od važnih elemenata a na vama ostaje da ovo bude što specifičnije i preciznije definisano kako biste znali kome se obraćate.
- Diferencijrajte svoj brend – šta vas razlikuje od konkurencije
Kao i u slučaju svakog proizvoda važan element jeste diferenciranje šta naš proizvod ili uslugu čini jedinstvenim u odnosu na konkurenciju. Potpuno isti pristup potrebno je izgraditi i u procesu brendiranja poslodavca i jasno definisati šta našu kompaniju u odnosu prema zaposlenima razlikuje od ostalih na tržištu.
- Odredite kanale komunikacije i promocije
Na osnovu definisane „employee person“ možemo odrediti i kanale komunikacije i promocije našeg brend. Kanali promocije mogu uključivati: društvene mreže, izradu karijernog sajta ili stranice kompanije, radionice i predavanja, blogove i vlogove sa svedočanstvima zaposlenih kao i sve druge dostupne marketinške alate koji mislite da će dopreti do vaše ciljne grupe.
- Definišite Employer Value Proposition (EVP)
Employer Value Proposition (EVP) čini ono što vaši budući kandidati žele od kompanije i ono što vi kao poslodavac želite od kandidata, ukoliko postoje podudaranja sa obe strane onda se onda definišu kao EVP. Kao glavni elementi EVP bi trebali biti motivacija, interesi i ciljevi vaših zaposlenih. U svrhu ovoga bi bilo dobro da posedujete predhodna istraživanja motivacije svojih zaposlenih i elemenata koji su zaposlenima važni kada biraju poslodavca.
- Investirajte u trening i razvoj svojih postojećih zaposlenih
Jedan od glavnih razloga napuštanja kompanije zaposlenih jeste nemogućnost razvoja i napredovanja odnosno izostanak razvoja karijere i mogućnosti učenja. Zaposleni koji imaju osećaj napredovanja češće ostaju u svojim kompanija. Pored uključivanja u nove projekte, razvoja tehničkih veština za obavljanje posla vodite računa i o razvoju mekih veština poput komunikacije, liderstva i timske saradnje.
- Interno usklađivanje
Prilikom kreiranja brenda poslodavca vodite računa da ne napravite još veću štetu. Ukoliko razvijamo kampanju i promovišemo određene vrednosti i stil potrebno je da zaposleni koji budu privučeni našom kampanjom zaista ono što smo promovisali i pronađu u kompaniji. Pre samog početka promocije proverite da svi definisani elementi organizacione kulture i vrednosti zaista jesu deo kompanije.
- Angažujte svoje zaposlene
Najbolji način da izgradite svoj brend i najveći ambasadori vašeg brenda su vaši trenutni zaposleni. Vodite jednako računa i o trenutnim zaposlenima kako bi i oni komunicirali vašu strategiju. Od izuzetne važnosti je da ovo angažovanje ne bude deo radne obaveze ili bilo kakve prisile.
- Investirajte u promociju
Ukoliko ne posedujete kvalitetne materijale za promociju investirajte u fotografisanje, snimanje video materijala, dizajn i samo plasiranje poruke kako bi vaša poruka što lakše pronašla put do ciljne grupe kojoj se obraćate i bila dovoljno interesanta i uočljiva.
- Merite uspeh svoje strategije
Merite, merite, merite! Sve što uradite merite uključujući troškove, broj prijava na konkurse, broj prijava pristiglih bez konkursa, broj zaposlenih koji je napustio kompaniju, reputaciju vas kao poslodavca i sve što smatrate važnim elementima za uspeh vaše kampanje.